Styrelsemöte 9 december 2018

Styrelsemöte söndagen 9 december 2018 kl. 10.00

 

Närvarande: Jan Olsson, Tomas Olsson, Ulrika Svensson, Torbjörn Nilsson, Susanne Håkansson

§1 Mötets öppnande

Ordföranden hälsar de närvarande välkomna till dagens styrelsemöte som hålls via telefon.

§ 2 Föregående protokoll
Föregående protokoll läggs till handlingarna.

§ 3 Teknisk rapport Tomas

Tomas och Sune har bytt backventil hos Sterner. Hålet är nu igenfyllt och de har provpumpat. Vid ett eventuellt framtida byte så måste hålet grävas upp dubbelt så stort informerar Tomas om eftersom man behöver mer plats.
Efter bytet så tar det nu 2.23 minuter vid pumpning. Detta ska man kolla till sommaren så att det inte tar längre tid än så.
Tomas informerar om att han har beställt fyra nya statorer och en backventil samt fyra manuella kopplingar som inte behöver svetsas. Fakturor på detta kommer att skickas till kassören men innan de betalas så vill Tomas gärna titta på fakturorna så att de stämmer.

Tomas har fått till sig att backventilen måste sitta vågrätt enligt Kommunalteknik.
Bachsteters kretskort har brunnit upp och detta beror på felaktigt montage. I och med att det är fastigheten själv som har orsakat problemet så får de själva står för kostnaden.

§4 Skrivelse till VA-chefen, Karlshamns kommun

Ordföranden har ännu inte fått svar från Va-enheten angående vårt ersättningskrav. Ordföranden tar ny kontakt med Va-chefen Marika Mårtensson för att lösa detta.

§ 5 Ekonomi

Ekonomen informerar om att det är två stycken fastigheter som inte har betalt in sin avgift i tid. Att vi på årsmötet tog beslut om att om man inte betalde in sin medlemsavgift i tid så skulle man få en påminnelseavgift på 500 kr har gett resultat.
En liten påminnelse tas till protokollet om att senast den 31/12 2018 så ska samtliga fastigheter har rapporterat in sin vattenförbrukning.
I kassan finns 68 780 kronor.

§ 6 Rapport från projekt ”Underhåll Tobbe och Tomas”
Tobbe, kommer efter dagens sammanträde, att skicka över gruppens förslag till samtliga styrelsemedlemmar. Ärendet bordlägges till nästa sammanträde.

 § 7 Underhållspärmen – Tobbe och Tomas

Ordföranden vill att arbetet med pärmen kommer i gång snarast och att den blir klar under våren 2019.
Tomas meddelar att han kommer att skicka och/eller kopiera det material han har till Tobbe under jul- och nyårshelgen. Det är av betydelse att vi kommer igång med pärmen snarast, då vi har arbetat med den i snart 1 år.
Vad som ska finnas i med i pärmen finns beslutat i tidigare protokoll. Tobbe får i uppdrag att se till så att pärmen blir klar.

§ 8Nya anslutningar och anmälan till kommunen

Fastighet 1:18 är inkopplad men saknar mätare. Tomas lovar att se till så att mätaren kommer ut till Hallö och fastighetsägaren står själv för inkopplingen.

§ 9 Övriga frågor

Nästa möte är bestämt till den 7 april 2019 kl. 10.00-12.00.

Ordföranden tackar för visat intresse.
Vi önskar varandra och alla fastighetsägare på Hallö en riktigt GOD JUL!

Justerat:

Jan Olsson, Ordförande

Susanne Håkansson, Sekreterare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *