Förmöte med styrelsen och revisorer lördagen den 28 juli 2018 kl. 14.00 hos Jan på Hallö.
Närvarande: Jan Olsson, Tomas Olsson, Ulrika Svensson, Ruben Björkman, Sterner Nilsson, Karin Bachstätter, Susanne Håkansson
§ 1 Mötets öppnande
Ordföranden hälsar de närvarande välkomna till dagens förberedande möte, inför årsmötet senare idag.
§ 2 Föregående protokoll
Föregående protokoll gås igenom. Den gamla vattenföreningen har tidigare i dag haft sitt årsmöte. Nu är det bara två medlemmar kvar i denna förening och det är fastigheten 1:26 och 1:29. När dessa två medlemmar lämnar den gamla föreningen så kommer deras pengar att föras över till vår förening.
När det gäller den vattenläcka som vi haft under vintern så måste vi bli bättre på att kommunicera med berörda fastighetsägare.
Det mesta av efterarbetet är nu åtgärdat dvs jord är på plats men gräsfröna har föreningen inte kunna så pga. den varma sommaren. Detta kommer att åtgärdas under hösten. Även den kassen med grus som föreningen har lånat av Mats Karlsson kommer att återlämnas och detta ombesörjer ordföranden.
Styrelsen kommer att föreslå årsmötet att för att få in samtliga uppgifter och pengar i tid så vill man införa en påminnelse/förseningsavgift på 500 kr/ej inlämnad uppgift.
§ 3 Teknisk rapport – Tomas – vattenläckan
Fastigheten 1:28 har haft ett brott på sin avloppsledning. Själva orsaken till detta är ett felmontage av fastighetsägaren vilket medför att de själva står för kostnaden.
Ordföranden informerar om att alla ordföranden i de olika samfällighetsföreningarna i skärgården har träffats på uppdrag av Skärgårdsföreningen. Här informerades det om att:
* Det endast är 15-16 fastigheter i skärgården som inte är anslutna till vatten- och avloppsnätet.
* Man informerade också om att man tyckte att vattnet ser bättre ut nu än tidigare.
* Man tillsatte en arbetsgrupp som ska jobba fram en servicegrupp som man kan ringa om man behöver hjälp.
* Man konstaterade också att diskmaskinens användning har gjort så att fett har minskat i brunnarna det vill säga disktabletter/medel gör nytta.
Tomas har varit i kontakt med tillverkarna av backventilerna och allt tyder på att det är ett materialfel som orsakar problemen. Tomas jobbar på att vi ska få nya ventiler och han sköter kontakten med Kommunalteknik.
Strax innan jul 2017 så uppstod ett haveri på vår gemensamanläggning och föreningen är övertygad om att detta berodde på att Karlshamns kommun hade bytt vattenmätare. Här läckte 392 kubikmeter vatten ut. Föreningen har ställt ett krav till kommunen på ersättning för detta. Det är ordföranden som sköter denna kontakt.
Reservpumpen är inkopplad på Sterners fastighet eftersom den ordinarie är sönder. Den ordinarie pumpen har gått sönder relativt ofta på denna fastighet vilket kan bero på att backventilen är dålig och behöver bytas.
Tomas arbetar med att ta fram materiel till den ”teknikpärm” som ska finnas för att underlätta arbetet med vår anläggning. I denna ska man kunna hitta allt som har med vatten- och avloppsledningarna inom föreningen att göra.
§ 4 Ekonomisk rapport – Ulrika
Föreningen har gjort en vinst under året på 2 013 kronor och på kontot finns idag 63 370 kronor.
§ 5 Diskussion om VA-ansvarig och fast ersättning/år
Vår anläggning blir äldre och äldre vilket innebär fler haverier. Pumparna ägs av föreningen vilket är ett gemensamt ansvar. Kompetensen för hur anläggningen och pumparna ska skötas ligger till stor del hos Sune och Tomas. Hur ska man kunna ersätta dessa när de får ”rycka ut”? Styrelsen kommer att föreslå årsmötet att man ska tillsätta en arbetsgrupp för att reda ut detta? Hur gör man på andra öar? Styrelsen kommer att föreslå att arbetsgruppen ska bestå av Sune, Tomas, Tobbe och Karin.
§ 6 Nya anslutningar och anmälan till kommunen
Finns inga i dagsläget
§ 7 Övriga frågor
Inga övriga frågor
§ 8 Mötets avslutas
Jan Olsson tackar för visat intresse och vi andrar tackar Jan och Marianne för gott kaffe och fikabröd.
Justerat:
Jan Olsson, Ordförande
Susanne Håkansson, Sekreterare