Närvarande: Jan Olsson, Ulrika Svensson, Tomas Olsson, Lars Clementsson och Susanne Håkansson
§ 1 Mötets öppnande
Jan Olsson hälsade alla välkomna till dagens styrelsemöte som hölls ute i trädgården hos Jan på Hallö. Efter avslutat möte så ska den ”gamla Hallöleden” röjas och Jan lovade att grillarna skulle vara tända när vi var klara med röjningsarbetet.
§ 2 Föregående protokoll
Gicks i genom.
§ 3 Rapport från Tomas
En vattenmätare har frusit sönder under den gångna vintern och berörd fastighet kommer att debiteras 300 kronor för en ny mätare. Tomas kommer att gå runt till de fastigheter som inte var godkända i somras för att se så att allt fungerar som det ska nu.
Vi ska fortsätta att läsa av huvudmätaren på våren och sedan rapportera in detta till kommunen. Ulrika läser av huvudmätaren idag den 1 juni 2013.
Tre stycken fastighetsägare är utsedda till att vara ansvariga för respektive stam och de ska då även se till så att vattnet blir avstängt inför vintern.
Ansvariga är:
Jörgen Florén för stammen mot öster/sjöledning
Sune Martinsson för stammen mot väster
Tomas Olsson för stammen mot Lyckan (övrig)
Styrelsen ställer sig positiv till nya anslutningar på ön. Till den som utför detta arbete ska det utgå ett arvode/ersättning med 500 kronor. Anslutningsavgiften ska den som ansluter sig betala till den som har förtroende från samfälligheten att utföra detta arbete. Detta gäller efter den generella anslutningen. Den fasta avgiften skall delas mellan de anslutna inklusive de som ansluter sig under respektive verksamhetsår det vill säga från den 1/7—30/6 respektive år. Detta oberoende när man går med under verksamhetsåret det vill säga hel årsavgift.
§ 4 Ekonomisk rapport
Vi har klara rutiner på när vi läser av våra vattenmätare för året. Det som gäller är att senast den 31 december det gångna året så ska respektive fastighetsägare rapportera in sin mätarställning till kassören. Detta ska vi påminna om vid kommande årsmöte.
Vi har fått påminnelseavgifter från kommunen på några fakturor och de berörda fastighetsägarna kommer att få stå för respektive påminnelseavgift.
Styrelsen kommer att se till så att all viktig information kommer att läggas ut på vår hemsida. Vår hemsida har adressen: www.va.hallö.se
§ 5 Skrivelser angående Hallöleden
Styrelsen har fått in fyra skriftliga synpunkter angående Hallöleden.
Styrelsens förslag är att bevara de gamla lederna men att komplettera med en ny led för att förbättra de leder som finns idag.
§ 6 Nya anslutningar och anmälan till kommunen
Det åligger styrelsen att rapportera in till kommunen då det blir nya anslutningar i samfälligheten.
§ 7 Hemsidan
För att sprida vår hemsida så kommer denna att finnas med på kallelsen till årsmötet.
Kallelsen kommer att anslås på postbryggan, hemsidan samt via mail till fastighetsägarna. Jan undersöker en eventuell anslagstavla som ska vara placerad vid postbryggan. Kallelsen till årsmötet görs tillsammans av Jan och Susanne. Styrelsen kommer att föreslå en sänkning av medlemsavgiften från 300 kronor till 200 kronor/fastighet.
Vid förra årsmötet så beslutades att styrelsen skulle stå för förtäring vid kommande årsmöte. Det kommer därför att bjudas på grillad korv med potatissallad. Dryck får var och en ta med sig själv.
Styrelsen kommer att ha ett förmöte (klockan 14.00) hos Jan innan årsmötet . Årsmötet är den 27 juli. Då kommer även våra revisorer att bjudas in.
§ 8 Hallöflagga
Susanne ska ta fram de förslag som finns till Hallöflagga och dessa ska presenteras på årsmötet. Under årsmötet ska sedan respektive fastighetsägare får rösta vad de tycker om en eventuell Hallöflagga.
9 § Övriga frågor
Tomas kommer att vara arbetsledare under dagen då vi ska röja lederna och det är även han som står för kartan över lederna.
Styrelsen tackar Jan för gott kaffe och goda bullar.
Ordförande
Jan Olsson
Sekreterare
Susanne Håkansson